SATHY-keskustelu ja -foorumi > Amerikanpitbullterrieri > Paperittomat seropi-pitit

253] 2007-09-10

Apbt
(213.250.81.2)

Paperittomat seropi-pitit

Mitä mieltä olette? Onko oikein kutsua paperitonta, sukupuultaan epäselvää sekarotuista koiraa pitbulliksi pelkän ulkonäön perusteella? Sama kysymys voidaan laajentaa koskemaan kaikkia koirarotuja, mutta tällä palstalla ehkä tämä rotu on topikkina. No flames, ihan asiallisesti vain tässä kyselen mielipiteitä.

254] 2006-08-12

Pitlady

(213.243.153.220)

vs: Paperittomat seropi-pitit

Jos koiralla ei ole papereita, rodusta riippumatta, se on sekarotuinen. On väärin kutsua sitä koiraa jonkun rodun nimellä.

Ehkä pitäisi kysyä, miksi joku haluaa kutsuaa koiraansa pitiksi, tietäen samalla aivan hyvin että koira ei ole pitti?

284] 2006-08-12

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Eiköhän toi ongelma ole kaikilla koiraroduilla. Pittien kohdalla juttu korostuu kun kyse on Suomessa harvinaisesta rodusta. En kyllä ite tajua ollenkaan miksi haluaa vängätä x-monirotuisen väenväkisin just pitbulliksi. Miksei sano reilusti että se on seropi ?

Tässä tyyppi tapaus elävästä elämästä ja koirasta, jota kutsun tässä Niksuksi. Ei siis ole koiran oikea nimi.

eräs herra halusi muutama vuosi sitten pitbullin ja tälle kerrottiin mistä niitä saa. Sama heppu pyysi kuiteskin tsekkaamaan hänelle tarjotun eestiläisen "pitbullin" papereita, paperit olivat valokopioidut mutta niistä pystyi jäljittämään kasvattajan ja koiran alkuperän, joka ei-yllättäen oli pietarilainen paperiton monirotuinen. Koira ei siis ollut millään tavalla pitbullia nähnytkään ja tämän ostaja tiesi etukäteen. Eikä tässä ollut edes mitään epäselvää, ei edes pietarilaisen kasvattajan mielestä. Koira ku koira.
Yllätys oli siks melkone ku ostaja kerto ylpeänä et oli ostanut sen Niksun. Sillä ei kuulemma ollut välii vaikkei koira ollut oikeesti pitbulli.
Yllätys oli vielä isompi kun pari kuukautta myöhemmin tää sama heppu etsi Niksu koiralleen uutta kotia kun Niksu oli kuulemma niin tavattoman hankala koira.

Seuraavan kerran näin Niksun ehkä vuotta myöhemmin kun se oli vaihtanut omistajaa pari kertaa ja kas, matkalla se oli muuttunut ihan oikeaksi pitbulliksi. Pahin juttu Niksun kohdalla on se kun nykyinen omistaja on aina ensimmäisenä kertomassa kyseessä olevan pitbulli! Tuntuu muuten olevan tyyppilistä just näille joilla on sekarotuset aina suunapäänä meuhkaamassa miten koira on taatusti pitti vaikka onkin ostettu ilman papereita joltakin hiipparilta.
Uusin uutinen Niksusta on että nyt sillä tehdään pentuja. Mitäs luulet Niksun omistajan kertovan pennun ostajille?

uskokaa nyt, siinä on joku syy jos koiralla ei ole rekisteröinti papereita. Sama juttu jos pitbullilla on venäläiset tai eestiläiset tai suomalaiset paprut niin se on kyllä tanakkaa kusetusta.

286] 2006-08-12

Pitlady

(213.243.153.220)

^ ^ NIIN samaa mieltä... eikös se ole omituista että on pakko olla niin meuhka siitä koirasta joka EI OLE PITBULL ja sitten ne joilla on oikea pitti, pitää aikas matalaa profiilia? Luulen että johtunee siitä että oikean pitin omistajat ottavat vastuun koko rodusta kun taas seropi-pitin omistajat eivät välitä koko rodusta tai sen maineesta tuon taivaallista. So weird...

Kuvassa sitten aito pitti LOL

292] 2006-08-13

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

Ensin luin, että onko oikein kutsua sukupuoleltaan epämääräistä koiraa pitiksi jne. Meneepä taas loistavasti...

Sen verran pitää laajentaa, että eivät taida minkään rodun harrastajat katsella paperittomia hyvällä silmällä. Joku rescue-tapaus ehkä juttu erikseen, mutta paperittomien teettämällä teettäminen - ei, ei ja ei. Suhtautuminen EI ole lämmin ja kannustava.

Toisekseen, jos sitä vertaa ei tiedä kun pittiä hankkimaan rupeaa, että amerikanpitbullterrieri on ROTUkoira jolla on rekisteripaperit, niin mitä sitten oikein tietää? Yleenshän asioita selvitellään vähän etukäteen, ainakin pitäisi. Millä perusteilla pittiä ollaan hankkimassa? Niiden maailmankuulujen, pahamaineisten, myyttisten sanojen pit ja bull takia? En oikeastaan tahtoisi ajatella näin, mutta kuitenkin...

Ja jos joku ottaa paperittoman täysin harkiten, ajatellen, ettei sillä niin ole väliä niin O.K., se on täysin jokaisen oma, henkilökohtainen valinta, mutta ehkä sitten olisi reilumpaa olla kutsumatta koiraa amerikanpitbullterrieriksi. Jos asialla kerran ei ole merkitystä. Tässä on merkillinen ristiriita.

Nythän on vielä niinkin, että pitti ei ole ulkomuodoltaan samalla tavoin yhtenäinen kuin monet näyttelyrodut, joista ulkomuototuomari tai kokenut harrastaja voi kertoa puhdasrotuisuuden jos ei yhdellä niin viimeistään kahdella silmäyksellä. (Mistä huolimatta, jos ei ole kysessä rotu, jossa vielä suoritetaan nk. rotuunottoja, paperiton pysyy paperittomana ja asialle ei sitten mahda yhtikäs mitään.) Eli henkilö, joka perustelee koiransa olevan amerikanpitbullterrieri siksi kun se näyttää ihan amerikanpitbullterrieriltä saattaa olla hakoteillä perusteluineen.

Paperittomien pittien omistajat eivät tietenkään kaikki ole vastuuttomia. Enemmän siinä porukassa kuitenkin tuntuu olevan väkeä, joille "pitbull" on vain yksi tapa korostaa omaa, mielenkiintoista persoonaa. Joita salaisesti (eikä aina niin salaisestikaan) kuitenkin vähän kutkuttaa rodun "tappajamaine" ja sen loisteessa paistatteleminen.

Teoistaan te heidät tunnette, sanoi joku joskus.

Liitän tähän sitten vielä kuvan koirasta, jonka tausta on erittäin selvä, mutta koira itse täysin tärähtänyt. Ainakin tässä kuvassa siis. ;o)

293] 2006-08-13

Jermu

(62.237.186.90)

Pakko kai on sanoa tähän jotakin nytkun on forumi vaikken muuten välittäisi puuttua.

Ensinnäkin; rekisteröidyn amerikanpitbullin hankkiminen vaikka amerikasta ei ole vaikeata eikä kallista. Pitää olla melkosen vetelä pieru jos ei pitbullia hankkiessa viitsi lukea vaikka satyn sivuja läpi.

Toiseksi; näyttää siltä että meillä on nyt muutama paperittoman koiran hankkinu jotka pitää helvetinmoista älämölöä. Tuntuu siltä kun mukana on varmasti joku jolla on businekset mielessä ja muiluttaa noita neuvostokoiria mukapitbulleina.
Sain kuulla yhdestäkin suomalaisesta îpitbullkasvattajastaî joka selittää ostajulle paperittomuuden sillä kun dna-testit on niin kalliita. Siis mitä v*ttua?

Elkää nyt hyvet immeiset ostako koeraa iliman totistuksia ja sitten jälikikäteen vollottako kun koera ei olekaan sitä rottuu ku kaupustelia väetti. Tämä oli melkeen suora lainaus bullterrieriyhdistyksen sivuilta

296] 2006-08-13

Pitlady

(213.243.153.220)

Bonefish: olet niin oikeassa, itse olen hieman kärkevämpi! ;)
Eivät kaikki seropi-pittien omistajat ole vastuuttomia, mutta ikävä kyllä tosi suuri osa on. Sen lisäksi näillä tyypeillä tuntuu olevan todella suuri tarve pennuttaa koiriaan, pitbulleina tietenkin. So weird...

305] 2006-08-13

Nannopatu

(84.248.221.23)

Paperittomien omistajista ei itelläni ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa, tosin kuulunhan itsekin heihin. Ihan normaaleja ihmisiä neki on, eikä mitään egonpönkittäjiä. Sitä paitsi suurin osa tuntemistani hlöistä aikoo myös tulevaisuudessa ottaa pitin ja vieläpä REKISTER÷IDYN! Tämä kertoo siis hyvin siitä, ettei tietoa koiran hankinnasta kuitenkaan ole tarpeeksi ollut koiraa otettaessa (lue BFKC-ketju). Joitakin idiootteja tiedän, jotka aikovat/ovat pennuttaa/pennuttaneet koiransa, eikä uroksena välttämättä edes ole paperitonkaan pitti.. Onneksi tällaisia ihmisiä on harvassa.

Sitten tuohon toiseen asiaan, eli ei ne kaikki Venäjän tuonnit mitään paskaa ole! Sieltäkin löytyy kasvattajia/kenneleitä ja vieläpä hyviä sellaisia, esimerkkinä syyskuussa Suomeen tulevan pentuni kenneli! Narttuni pentueesta yksi koira lähtee peräti Yhdysvaltoihin ja pari Aasiaan. Se hieman valaisee koirien tasosta..

307] 2006-08-13

Gamedog

(84.251.11.94)

Tämän päivän informaatiotulvasta jos pystyy itsensä sokeuttamaan ja ostamaan paperittoman koiran ja vinkumaan jälkeenpäin että ei mitään tiennyt - täytyy sitten katsoa sinne peiliin. Ei tarvitse hösätä ja möhliä, kannattaa selvittää asiat etukäteen - ottamalla yhteyttä SATHY ry.:hyn saa takuulla oikeaa tietoa ja myös apua oikean, rekisteröidyn koiran hankinnassa. Ei muuten koske pelkästään pitbulleja. VINK VINK!

Venäjällä, Euroopassa, Aasiassa jne. on aivan ok kenneleitä, mutta APBT rotu on kotoisin USA:sta, siksipä sieltä löytyy enemmän valinnan varaa, enemmän kenneleitä, jne. On siis helppo ohjata ihmisiä sinne etsimään koiraa.

309] 2006-08-13

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

Todellakin, Pitlady, diplomaattisuus on toinen nimeni ;o).

Mutta joo, jokuhan Suomessa kuitenkin paperittomia pentuja teettää, tai tuo niitä muualta. Eivät ne tyhjästä ilmesty.

Eikä yksikään rodun parasta ajatteleva ja vastuunsa tunteva ja huippukasvattaja taatusti luovuta pentujaan trokarille edelleen välitettäväksi, se on vissi. Eli laatua tarjolla, vai?

Itse suhtaudun vähän nihkeästi paperillistenkin pittien pennuttamiseen mikäli tarkoituksena on vain lukumäärän lisääminen tai "rodun tekeminen tunnetuksi" tms., sellainen tiukkapipo olen joissain asioissa kuitenkin.

Kuvassa on poloinen, joka jälleen kerran kiertää etsimässä uutta omistajaa.

310] 2006-08-13

Sössökoski

(80.221.14.209)

JOS paperillisia pittipentuja olisi riittävästi/helposti esim. suomesta saatavilla tai sathy kertoisi että niitä on lähempänäkin kuin amerikassa! Ei paperittomille piteille olisi niin suurta kysyntää...Eli ei muuta kuin pennuttamaan niitä paperillisia koiria ja hinnat myös JƒRKEVƒLLE tasolle niin ongelma pienenee...Bulli puolella on sama ongelma ei ole tarpeeksi pentueita niin ihmiset ostavat pimeän bullin...EI kaikki ole valmiita uhraamaan useita viikkoja ja montaa tuhatta euroa saadakseen paperillista koiraa, kun paperittoman saa niin paljon helpommin. SUURIN osa ihmisistä kuitenkin ajattelee ostavansa koiran EI PAPEREITA!!!

311] 2006-08-13

Pikkutonka

(82.181.210.21)

"APBT rotu on kotoisin USA:sta, siksipä sieltä löytyy enemmän valinnan varaa, enemmän kenneleitä, jne. On siis helppo ohjata ihmisiä sinne etsimään koiraa."

Totta, mutta myös kauheimmat ja huonoimmat rotunsa edustajat löytyy Jenkeistä, ja vieläpä rekattuina ns. luotettaviin rekistereihin. Skaala on aika laaja ja moni rotuun tutustuva tuskastuu helposti. Euroopassakin on hyviä kasvattajia, ja vieläpä hyvistä vanhoista linjoista tarkkaan jalostettuna.

Sössökosken kanssa olen eri mieltä. Apbt ei sovi ihan jokaiselle ja on ihan hyvä että joutuu miettimään tarkkaan ja etsimään koiraa. Esim. Euroopasta pennun hakeminen ei oikeasti ole mikään kovin kummonen projekti. Näkeehän lopputuloksen monesta muusta EU-maasta missä koiratarhat on pullollaan pittejä kun niitä on otettu tietämättä mitään rodusta ja myöhemmin jätetty moottoritien varteen hortoilemaan.

315] 2006-08-14

Jermu

(62.237.186.90)

Kirjotin just jotakin tuon bfkc otsikon alle mutta oiekeastaan kuuluu tänne. Yks ongelma on se kun koiran kanssa toimitaan vähän kun vaikka työkalujen kanssa. Mitä vähemmän kiinnostaa rotu sen vähemmän halutaan nähdä vaivaa sen hankkimisessa. Ensin jurputetaan miksei koiraa saa helpommalla. Ku koiraa sitten ollaan hankkimassa niin mennään aina siitä missä rima on matalin tai rimaa ei ole ollenkaa. Tehdään kompromisseja joka kulmassa ja valitaan mieluummin eurooppa kuin usa. Valitaan mieluummin halpa ilman papereita ku rekisteröity. valitaan mieluummin eestiläinen katukoira kun keskieurooppalainen pitbulli. Valitaan mieluummin keltasen pörssin alepitti ku eestikläinen katukoiraKun koira on sitten hankittu kaikkien kompromissien jälkeen niin aletaan leipomaan koirasta rotuvaliota. Ei se niin mene. Tai siis se menee just noin

316] 2006-08-14

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Eikä se koiran hankkiminen jenkeistä asti edes tule niin kalliiksi. Tiedän, koska olen itse sieltä koiran hankkinut. Koira maksoi minulle silloin n.480Ä. Lennot löysin halvalla, alle 500Ä. Nukuin kaksi yötä jenkeissä ja kokonais hinnaksi tule TƒSMƒLLEEN saman verran kuin jokin rotukoira Suomesta!
Turha itkeä, että vain rikkaat voivat hankkia pitbulleja!
Minä en todellakaan ole rikas ja kun nykyinen jenkkituontini kupsahtaa (toivottavasti ei ihan heti) aion tehdä saman matkan uudelleen. Jos on ihan pakko niin jättää vaikka sen playstation 3:sen ostamatta. Sillä hinnalla pääsee jo jenkkeihin.

319] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

^ ^ itse olen aika köyhä paska, asun vuokrakämpässä ja sen tyyppistä elämää mutta kun koiran halusin sieltä jenkeistä, tottakai sen ostin ja rahat löytyi hyvin. Samaten nykyään koira syö parempaa ja kalliimpaa ruokaa kuin meikäläinen. LOL

328] 2006-08-14

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

No kuule, Sössökoski... Tuollainen "teetetäänpä pentuja, nyt niille on kysyntää" on just sitä trokarimentaliteettia, pentutehtailijamentaliteettia, jonka todella toivoisi pysyvän poissa pittiharrastajien keskuudesta. Yhdenkään rodun, ja VARSINKAAN pittien, todellinen ystävä ja harrastaja ei ajattele noin.

Sitäpaitsi, vaikka olisi tarjolla pyykkikorillinen paperillisia, kohtuuhintaisia APBT-pentuja, niin miksipä ei edelleen voisi joku päätyä paperittomaan, jos niitä olisi tarjolla 100 km lähempänä, kivemman värisiä, ja saisi vielä tikkunekun kaupanpäälle.

Niin mutku, ja mutku... Ihmeellistä marinaa ja ruikutusta täällä...

330] 2006-08-14

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Vielä Sössökoskelle: Miten minusta tuntuu, että syyllistät muita siitä, että olet hankkinut paperittoman "pitin"? Kukaan ei varmaan pakottanut sinua hankkimaan sellaista! Sitten vielä väität, että kaikki ei ole valmiita uhraamaan useita viikkoja.... Minulta meni yli VUOSI koko projektissa!

Yleisesti: Minusta tuolla sathyn pitti osto-oppaassa on erittäin selkeät ohjeet miten toimia. Kun olin hankkimassa pittiä, en tiennyt koirista juuri yhtään mitään. Tein niinkuin sivuilla sanottiin ja tilasin pari lehteä. Niitä aikani lueskelin ja opin paljon enemmän kuin selailemalla kaikenlaisia netti sivuja. 90% netissä olevista kenneleistä on täyttä roskaa.

331] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

Pallogrilli: itse tein researchit ja ostopäätöksen kuukaudessa *punastuu* mutta myönnän, että en ollut silloin Suomessa. Hankin koiran hyvästä kennelistä, ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Eli tarkoitan vaan että älä pelottele ihmisiä, kyllä normaalijärjellä varustettu ihminen ymmärtää aika nopeasti mikä on oikea pitbulli ja mikä ei. Enkä tarkoita että olet tyhmä, vaan tarkoitan että projektejakin on eri mittaisia. ;)

337] 2006-08-14

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Pitlady:
Joo ehkä hieman tulistuin vain ;)
Eihän siinä kauan kestä kun päätöksen tekee, mutta toisaalta ei pidä asettaa mitään aikarajoja ja hätiköidä. Itselläni vain ei ollut rahaa siihen aikaa ja jouduin säästämään noin vuoden. Ihan vain senkin takia koska koiraan menee sen oston jälkeenkin rahaa. Tarvitseehan koira rokotukset ruokaa jne. Pointtini oli vain, että en tyytynyt ensimmäiseen koiraan joka eteeni tuli. Ja eihän se itse koiran hankkiminen minulta kauaa vienyt.

338] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

^ ^ I SO AGREE!!!
Ei aikarajoja ja hyvä tulee! Ei saa hätäillä eikä tyytyä johonkin mikä tulee ekana vastaan. Siitä tulee huono olo. ;)

340] 2006-08-14

Workingdog

(84.231.151.3)

Mites Pitlady muuten tytöntyllerösi jakselee? Ihmettelin ensin mitä oikein koirallesi syötät kun on noin huono olo =)

Joo ei se nyt niin iso homma todellakaan ole. Ei muuta kun puhelin käteen!

Pallogrilli: Mitäs linjaa muuten pittisi on?

341] 2006-08-14

Workingdog

(84.231.151.3)

"Joo ei se nyt niin iso homma todellakaan ole. Ei muuta kun puhelin käteen!..."

Niin siis se pitin hankkiminen ei ole iso homma.

342] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

^ ^ Lady voi hyvin ja kukoistaa Suomen kuivassa kesässä. ;) Eilen olimme rajasaaressa hieman uiskentelemassa, meitä ei sinilevät ja muut sellaiset haittaa. Lady voi hyvin, ei lainkaan huonosti LOL ja syö hyvää ja tyyristä ruokaa. Pitäisikin käydä hakemassa muuten lisää tällä viikolla. Ja taas visakorttia vinguttamaan. ;)

343] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

Pakko laittaa vielä kuva Ladysta eiliseltä, kun kaveri laittoi tulemaan maililla! Tää on sitten aivan OT! LOL

345] 2006-08-14

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

Miten hieno koira! Eipä muuta tällä kertaa :oD.

346] 2006-08-14

Sössökoski

(80.221.14.209)

Jep ihminen on siitä ihmeellinen kaveri että menee aina siitä mistä aita on matalin....ja vielä kitisee siitä. Kyllä syyllistän sathya siitä että se EI KERRO euroopan kenneleistä.Sathy osto oppaassa kerrotaan ainoastaan miten hakea koira jenkeistä... Ei se silti sathyn syy ole että olen ostanut paperittoman pitin, ei todellakaan itsehän sen päätöksen tein. ENKƒ SITƒ KADU!

Itse en todellakaan aio ostaa koiraa mistään missä en sen vanhempia pääse näkemään enkä kasvuympäristöä ja MINUN mielestä koiran lähettäminen jossain lentokoneessa YKSIN yli atlantin ei ole oikein. Tällä tavallahan suurin osa näistä jenkki tuonneista suomeen on tullut...

Joo ja jos minä olisin asunut usassa muutaman vuoden olisi minullakin varmasti sieltä ostettu koira...

Olen täysin samaa mieltä siitä että pitti ei sovi joka ihmiselle!! Sen takia suomeen pitäisikin saada HYVƒ KANTA rekisteröityjä koiria jolloin olisi niiden kasvattajilla hyvä mahdollisuus katsoa kelle se koira menee. Trokaria ei kiinnosta vittuakaan mikä narkkari sen koiran ostaa. Mutta jos myyt omia pentujasi niin varmasti kiinnostaa se minkälaiseen kotiin se menee.

Jokainen voi miettiä miksi suomessa EI OLE niin PALJON paperittomia sheeffereitä...No vastaus on ihan selvä koska niitä on tarjolla paperillisenakin riittävästi!

Tuli vielä mieleen että missä kaikki suomen paperilliset pitit sitten luuraa???. kun viime kevät kinkereillä taisi paikalla olla n.10pittiä joista noin puolella oli paperit ja loput oli paperittomia piskejä. Ja yhdellä näistäkin oli sellaiset espanjan paskapaperit....niinkuin täällä joku sanoi.... niin ja paperittomat piskit taisi vielä osallistua kisoihinkin...

347] 2006-08-14

Workingdog

(84.231.151.3)

Hauskaa näyttää olleen Pitlady! Lady ui hienosti =)
Ilmoita ensi kerralla kun lähdet koiran kanssa uimaan niin otan tuon oman karvaturrin mukaan!

350] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

^ ^ AWHATTA!!! Missäs asut? Kukas olet! Mennään vaan, kimpassa on aina hauskempaa! Mutta meidän Lady ei tykkää muista tyttökoirista, että jos on poika niin sitten ok. ;)

356] 2006-08-14

Workingdog

(84.231.151.3)

Asun Helsingissä. No mulla on kaksi koiraa. Toinen aikuinen uros ja toinen narttupentu. Pentu tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta uros ei toisten urosten kanssa. Molemmat koirat on Garnerilta. Tykkääkö koirasi pennuista??
Jos ei niin onhan mulla toi toinen =) Kerro ihmeessä lisää itsestäsi! Mistä päin?

359] 2006-08-14

Pitlady

(213.243.153.220)

Lady ei välitä pennuista, eikä toisista tytöistä. Jotkut pojat on sitten ok, jotkut ei. Se on niin valikoiva tää mun Lady... ;) Laitoinkin viestiä jo tonne BFKC-topicciin.

384] 2006-08-15

Bulldog

(82.252.11.94)

Pitäisikö tänne laittaa oma topikki, senssi-palsta tai sellainen, että ihmiset voisi laittaa omia tietojaan jos haluaa tavata? kaikki ei kuitenkaan taida kädyä tapahtumissa?

396] 2006-08-15

Tuittu

(193.229.239.98)

Meillä on tälläinen huonon maineen omaava paperiton "seropi"-pitti kotona.. Jaa, miksikö?

Kotonani on aina ollut koiria; koirat ovat olleet osa perhettä; eivät näyttelykalusteita tai kertakäyttöhyödykkeitä. Kolmisen vuotta omillaan asuttuani halusin minäkin KOIRAN kotiin, tassut tepastelemaan lattioille ja kuonon nuuhkuttamaan varpaita. Sattumien ja tapahtumien kautta kotiimme eksyi pieni Poju jota apbt:ksi sanottiin. Ei muuta kuin ottamaan rodusta enempi selkoa,,,

Jossittelu on turhaa, mutta JOS olisin tiennyt enemmän olisin paperillisen hommannut. Tästä huolimatta EN ole katunut päätöstäni kertaakaan. Enkä tule katumaan. En myöskään koe olevani huonompi ihmisenä, kun en tiennyt mihin soppaan lusikkani hämmensin. Makealta on maistunut! ;) Kieltämättä olen nuoruudessani naivi, itsepäinen ja vittumaisen hankala tyyppi.

Poju on mitä mainioin toveri; rohkea, elämäniloinen, utelias, leikkisä, kärsivällinen, ihmisrakas, särmikäs ja erittäin kiintynyt perheeseensä. Poju on silmissäni pitti, oli sitten muilla sanottavaa suuntaan tai toiseen. Joillain tuntuu olevan sellainen pelko että aion pennuttaa paperitonta koiraani, ei hätää en aio tehdä sitä.

Pitti/pittejä meille tulee lisää muutaman vuoden päästä. Ensin odotellaan että Poju hieman kypsyy ja kasvaa. Tällä kertaa aion hankkia rekatun koiran.

398] 2006-08-15

Apbt

(213.250.81.2)

Tuittu: kysymys kuuluikin, että onko oikein kutsua paperitonta, sukupuultaan epäselvää sekarotuista koiraa pitbulliksi pelkän ulkonäön perusteella?
Omissa silmissäsi jos Poju on mitä on, mutta rekisteröity, aito amerikanpitbullterrieri se ei ole. Onko siis oikein sanoa sitä pitbulliksi?

400] 2006-08-15

Tuittu

(193.229.239.98)

Missä mielesssä oikein? Itse kun uskon koirani olevan pitti, sanon sitä pitiksi. Mutta minäpä en juuri mitään oikein tee.. ;)

Tietenkään tämä ei ole näin yksinkertaista. Toki ymmärrän mitä ajatte takaa..

402] 2006-08-15

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

Niin kyse ei ole uskonasiasta. Ja MINUN mielestäni tää on ihan yksinkertaista.

Kenenkään ihmisarvo (paitsi trokarin?) ei tästä varmaan riipu, sentään, eikä ole minulla mitään paperittomia KOIRIA vastaan, olen koiranystävä henkeen ja vereen, vaan niitä ihmisiä vastaan, joiden toimesta niitä tavalla tai toisella yhä enenevässä määrin Suomeen ilmestyy, muka aitoina amerikanpitbullterriereinä. Tämä mielestäni EI ole oikein.

Kun kuitenkin moni paperittoman omistaja sanoo, että olisi ottanut paperillisen, mikäli niitä olisi ollut saatavana, tai mikäli olisi tiennyt, ja kertoo ottavansa paperillisen seuraavaksi, niin tuleehan siinä vähän sellainen tunne että joku (toivottavasti vastoin parempaa tietoaan) saanut noviisin pennunostajan uskomaan, että paperiton pitbull on sama asia kuin rekisteröity amerikanpitbullterrieri.

Eli kyllä siinä vähän vedätyksen makua on, IMHO.

404] 2006-08-15

Tuittu

(193.229.239.98)

"niitä ihmisiä vastaan, joiden toimesta niitä tavalla tai toisella yhä enenevässä määrin Suomeen ilmestyy, muka aitoina amerikanpitbullterriereinä. Tämä mielestäni EI ole oikein."

Tässä olemme samoilla linjoilla.

"saanut noviisin pennunostajan uskomaan, että paperiton pitbull on sama asia kuin rekisteröity amerikanpitbullterrieri. Eli kyllä siinä vähän vedätyksen makua on"

Meitä ei vedätetty, koiran myynyt kertoi meille tilanteen; koira ei ole rekisteröity. En vain ollut ottanut rodusta tarpeeksi selvää, en ottanut koiraa sen takia että sen sanottiin olevan pitti vaan siksi että halusin KOIRAN. Ei mitään sen ihmeellisempää tai salaperäisempää.

405] 2006-08-15

Jermu

(62.237.186.90)

Tietysti kusetusta ja vedätystä. Eihä seropit ole pitbulleja !

425] 2006-08-16

Pitlady

(213.243.153.220)

Bonefish: Entäs sitten kun hankitaan tietentahtoen ja varta vasten se paperiton seropi-pitbulli, mutta pidetään tosi tärkeänä kertoa se pitbulli-nimitys joka käänteessä? Ja silti möykätään että ne paperit ei koiraa, vaan päinvastoin ja niin edelleen. Miten helvetissä se sitten on niin tärkeää sanoa sitä sekarotuista pitbulliksi, jos sillä ei ole mitään väliä?! En tiedä menikö perille, mutta ehkä joku tajusi. ;)

428] 2006-08-16

Jermu

(62.237.186.90)

se on tuplavedätystä ! Tai itsepetosta.

442] 2006-08-16

Bonefish

(128.214.204.107)
*galleria*

Jaa, Jermu vastasikin puolestani, tänks! Oma vastaukseni olisi ollut saman sisältöinen, mutta kestänyt kauemmin. :o)

502] 2006-08-19

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Kuka niitä on pitbulleiksi on kutsunut? Onhan täällä ollut keskustelua aiheesta...

505] 2006-08-20

Apbt

(213.250.81.2)

No nyt sitten jatkoa tähän juttuun: eräitä tahoja kiinnostaa tietää, että onko paperillinen, mutta ulkonäöllisesti pittiä ei muistuttava pitbulli aidompi ja parempi kuin paperiton ulkonäöltään enemmän pitbullia muistuttava paperiton versio? Esim. iso mastodontti jolla on paperit, onko se parempi kuin pieni pitin näköinen rekisteröimätön piski. (Mainittakoon NYT että nämä tahot eivät itse välttämättä pitbullia tai seropi-pittiä omista, mutta ovat tästä useasti eri paikoissa kyselleet.)

Ulkonäön puolesta:
Pitbullilla ei ole rotumääritelmää, joka näyttää olevan suurelle osalle ihmisistä vaikea ymmärtää. PITBULLILLA EI OLE ROTUMƒƒRITELMƒƒ. Näin ollen ulkonäöstä ei voi sanoa, onko kyseessä apbt.

Papereiden puolesta:
Mielestäni tähän ei ole mitään aukotonta vastausta. Täytyy katsoa tilanne ja koira kerrallaan. Jos koira on rekisteröity, ei se tarkoita että sen sukupuu olisi aivan selvä ja täynnänsä aitoja pitbulleja. Tästä hyvänä elävänä esimerkkinä tämän päivän ADBA:ssa rekisteröidyt pitbull-masti FFristeytykset. Ne eivät ole pitbulleja, sen tietää jokainen, useimmiten myös sen koiran omistaja. Olipa tästä juttua SATHY Uutisissakin, oliskos ollut noin vuosi takaperin, kun eräs jenkkien pään kirjeenvaihtajamme kävi ADBA:n järjestämässä Weight Pulling -tapahtumassa ja kysyi isoimman "pitbullin" omistajalta, että onkos tuo muka aito pitti, kun sillä on ADBA:n paperit. Omistaja nauraen tokaisi, että ei todellakaan, mutta ADBA antaa paperit, jotta päästään kisoihin, kun siitä ne saa eniten sitä fyrkkaa. Että näin ADBA:ssa.

Sitten taas tämän päivän BFKC ja pari muuta arvostettua rekisteriä (tästä lisää papatusta tuossa BFKC-ketjussa, jos kiinnostaa) rekisteröivät ainakin tällä hetkellä vain ja ainoastaan sukupuultaan aivan kristallin kirkkaita amerikanpitbullterriereitä omissa rekistereissään. Jos sukupuussa on jotain muuta (esim. amstaffia, mastiffia, staffia, dogoa, patterdalea, tms.) ei koira pääse kirjoille BFKC:hen.

Tämä kaikki siis tarkoittaa sitä että koira jolla on ADBA:n paperit, on pitbulli tai sitten en. Sukupuu täytyy lukaista läpi ja tarkistaa, jotta tietää koko totuuden. Tämä tarkoittaa myös sitä että koira jolla on BFKC:n paperit, on aito amerikanpitbullterrieri. Juuri tästä syystä useat kasvattajat ympäri maailman ovat siirtäneet kaikkien koiriensa rekisteröinnit poist ADBA:sta, joska näillä rekisteripapereilla ei ole enää sitä samaa arvoa, kuin mitä esim. 10-20 vuotta sitten. Surullista, mutta totta. Raha on puhunut.

Eli: en ainakaan itse pysty antamaan aukottoman suoraa vastausta kysymykseen "onko paperillinen, mutta ulkonäöllisesti pittiä ei muistuttava pitbulli aidompi ja parempi kuin paperiton ulkonäöltään enemmän pitbullia muistuttava paperiton versio", mutta toivon että tämä kirjoitus hieman selvensi asiaa.

506] 2006-08-20

Pitlady

(213.243.153.220)

Kumpikaan ei ole pittejä, se on varma. Jos sukupuu on epäselvä, se ei ole pitti. Jos ei ole papereita, se ei ole pitti.

508] 2006-08-20

Bulldog

(82.252.11.94)

Aika harvalla oikealla työkoiralla on kovinkaan tarkkoja rotumääritelmiä, ainakaan mitä ulkonäköön tulee, tai sitten ei rotumääritelmää lainkaan. Ja mielestäni hyvä niin, ne on työkoiria ei näyttelykoiria ja siinä on Iso Ero.
Kyllähän UKC asettaa jotain rotumääritelmiä, mutta niiden sisällä ei tarvitse niin kovin tiiviisti pysyä, eikös näin ole? UKC on kuitenkin työkoirayhdistys, vaikka jonkin verran ulkomuotonäyttelyitä järjestääkin.

509] 2006-08-20

Gamedog

(84.251.11.94)

Jos apbt-koiran sukupuu jatkuu keskeytyksettä ja virheettömänä 500 vuotta taaksepäin ja kaikki koiran esi-isät ja vanhemmat ovat aitoja, rekisteröityjä amerikanpitbullterriereitä, niin on aivan sama vaikka ko. koira olisi vihreä, pitkäkarvainen, punalaikkuinen puudelin näköinen viritys, se on silti aito pitti. Näin se vaan on. Oikeat paperit = aito koira.

Ennen kuin kukaan nyt tätä lähtee kommentoimaan, niin tämä oli sarkastinen huomautus. Oikea, aito, rekisteröity apbt-koira on kyllä myös pitin näköinen, mutta se ei ole siinä se pointti, vaan se, että omistaa palan historiallista, aitoa perimää, muusta viis.

549] 2006-08-21

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Outoa, että ihmiset eivät tajua, että työkoiria ei jalosteta ulkomuodon mukaan eikä niillä ole rotumääritelmää. Kun pittejä aletaan jalostamaan "rotumääritelmien" mukaan, kyseessä ei ole enää pitti.

551] 2006-08-21

Gamedog

(84.251.11.94)

^^ Niin, se on niin sanotusti amstaffi. ;)

552] 2006-08-21

Apbt

(213.250.81.2)

Pallogrilli ja Gamedog puhuu painavaa asiaa!

553] 2006-08-21

Tuittu

(193.229.239.98)

Ei sitä koiraa tarvitse jalostaa rotumääritelmän mukaan, eikä Oikeita pittejä jalosteta ulkonäön vaan työkoiraominaisuuksien mukaan.. Siltipä väitän ettei yhtäkkiä voi tulla puhtaista piteistä esim pitkäkarvasta koiraa jolla on luppakorvat,,,ei se vaan mene niin!!!! Kyllä pittejä jo sen verta on jalostettu että ne alkaa näyttää tietyltä. Jos kattoo esim tietyn linjan edustajia niin ulkonäöstä löytääpi helposti samoja piirteitä.

554] 2006-08-21

Jermu

(62.237.186.90)

Totta turiset. Ajatteles nyt, ensin oli pitbulli ja siitä kehitettiin uusi rotu, amstaffi. Nyt jotkut haluaa tehdä pitbullista taas uuden rodun. Amstaffi II:n? Eihän sellanen peli vetele!
Ennen kun joku alkaa urputtaa niin amstaffit ovat mielestäni ihan ookoo, mutta eri rotu.

nytkun tarkemmin luen noita juttuja niin eniten valitusta tulee näköjään noilta joilla ei ole pitbulleja

Tossa teille yksi tyypillinen seropi-koira

556] 2006-08-21

Apbt

(213.250.81.2)

Jermu: missä sun koira on rekisteröity? ;)

557] 2006-08-21

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Amstaffi todellakin on jo keksitty. Ei tarvita enää toista. Ei pittejä saa mennä pilaamaan joillain ihme ulkonäkö määritelmillä.

558] 2006-08-21

Gamedog

(84.251.11.94)

Ei ollut mitenkään tarkoitus mollata amstaffeja, pois se minusta. Tarkoitin vain että se on eri rotu, niin kuin pitääkin olla.

560] 2006-08-21

Pitlady

(213.243.153.220)

Hui kun tänne oli ilmestynyt paljon juttua!

Amstaffit on jalostettu varta vasten näyttelykäyttöön pitbulleista. Pitbullit on työkoiria. UKC pitbullin on mielestäni tosi lähellä amstaffeja, koska niillä on rotumääritelmä ja niitä viedään näyttelyyn. Itse en ottaisin UKC pittiä, never ever.

564] 2006-08-21

Tuittu

(193.229.239.98)

"UKC pitbullin on mielestäni tosi lähellä amstaffeja, koska niillä on rotumääritelmä ja niitä viedään näyttelyyn. Itse en ottaisin UKC pittiä, never ever."

Tämä totta..Eri lafkojen näyttelyt ovat myös kovin erilaisia.. Esim ADBAn näyttelyt jenkeissä on lähinnä leikkimielistä kisailua jota ei niin tosissaan oteta eikä esim koiran osoittama aggressiivisuus ole syy diskata koiraa toisin kuin UKC:lla.

565] 2006-08-21

Jermu

(62.237.186.90)

Siellä missä pitääkin.

566] 2006-08-21

Gamedog

(84.251.11.94)

Niin on leikkimielinen ulkomuotonäyttely nyt Puolassakin, jossa pitbulleja "arvostelee" Tom Garner jenkeistä. Ihan hauska juttu, mutta todella sen pitää olla leikkimielellä, nämä ei ole näyttelykoiria, vaan TY÷KOIRIA.

Ja mitä sitten jos pitti on agressiivinen toisia koiria kohtaan? Se on pitbulli. Eli siinäkin ihmettelen UKC sääntöjä.

567] 2006-08-21

Tuittu

(193.229.239.98)

^aivan ;) UKC onkin päässyt kauas alkuajoistaan...

570] 2006-08-21

Shovel

(87.245.84.45)

Tervehdys! Kun on katsellut noita xl-pittejä, niin täytyy sanoa, että jotain mastiffia tms. sinne on johonkin väliin "hypännyt". Ihan sama mitä papereissa lukee...

571] 2006-08-21

Pallogrilli

(85.131.124.1)

"Tervehdys! Kun on katsellut noita xl-pittejä, niin täytyy sanoa, että jotain mastiffia tms. sinne on johonkin väliin "hypännyt". Ihan sama mitä papereissa lukee..."

Onneksi ihmiset ovat jo tajunneet asian. Monet näistä jättikoirien kasvattajista ovat myöntäneetkin asian.
Eihän sitä nyt loputtomiin voi ihmisiä kuitenkaan huijata.

P.G.

572] 2006-08-21

Apbt

(213.250.81.2)

^ ^ No tottakai siellä on mastiffia, tämä on aivan selvä fakta, ei siinä mitään. Useat kasvattajat jenkkien päässä ovat yrittäneet saada isompaa pittiä ja lisänneet siihen mastiffia. Esim. taakanvedossa iso koira on tietenkin ihan kiva juttu, juu juu, mutta mitä tekemistä tällä risteytys-koiralla on enää pitbullin kanssa, herra tietää.

Paperit näillä koirilla on selkeät, ne on mastiffi-linjaa. Ei mitään puhdasta pittiä.

573] 2006-08-21

Apbt

(213.250.81.2)

P.G. ehti väliin... ;)

574] 2006-08-21

Shovel

(87.245.84.45)

Juu, mua vaan huvittaa, kun on ko. koiren omistajien juttuja lukenut. Sukupuussa kun ei ole heidän mielestään muuta kuin pittiä ;O) Näkeehän sen jo koiraa katsomalla, että mitä siinä on.

575] 2006-08-21

Jermu

(62.237.186.90)

Eikös kukaan enää muista Land o FGiants kenneliä? Ne kait aloitti koko jätti pitti boomin 90-luvulla. Giantsin pitit oli niin helvetin aitoja ja adba-rekattuja mutta niin vaan paljastu että samaan aikaan kun kennelin pitbullit paisui yhessä yössä 40 paunan luokasta +100 paunaan harrasti kennelin omistaja kanssa bullmastiffeja. Tämä keissi muiden vastaavien lisäksi plus adban pöhötauti oli varmaan suurin syy adban koirakatoon muille rekistereille. Että silleen tämäkin vaan tiedoksi kaikille jotka ei jostakin syystä tätä tienneet.

576] 2006-08-22

Gamedog

(84.251.11.94)

Kyllä muistan tuon LOG kennelin, muistaakseni Miamissa. Todella hämärä kennel, niin olevinaan oikeaa pitbullia, mutta erikoisen nopeaan ne koirat kasvoi ja naamat meni ruttuun vuoden sisään.

579] 2006-08-22

Remuiita

(80.222.216.167)

Puhutte kyllä ihan asiaa täällä, mutta en siltikään ymmärrä kommenttia "aidot pitit tulevat jenkeistä"...? Itse omistan kohta eurooppalaisen pitin, jonka pitkästä sukupuusta löytyy paljon esimerkiksi Garnerin koiria ja Chinaman linjaa. Miksi tämä ei ole teidän mielestä "aito" pitti?

580] 2006-08-22

Remuiita

(80.222.216.167)

Niin ja on tietysti rekisteröitykin ADBA:ssa ja kaikin puolin se myös pitiltä näyttää.

581] 2006-08-22

Gamedog

(84.251.11.94)

Remuiita: kuka on sanonut että aidot pitit tulevat jenkeistä? Kuka on sanonut että muualta tulevat eivät olisi aitoja pittejä?

Amerikanpitbullterrieri, kuten rodun nimikin sanoo, on kotoisin Amerikasta. Siksi sieltä tottakai tulee aitoja pittejä. Kuitenkin pitää olla tarkkana mistä kennelistä koiran ottaa, aivan kuten Euroopassakin.

Jenkeissä tarjonta on paljon laajempaa kuin Euroopassa. SATHY ry.:n ja erittäin monien pittiharrastajien vuosikymmenien kokemukseen pohjautuen voidaan rehellisesti sanoa, että Euroopassa ja Venäjällä on aika paljon ihan roskaa.

ADBA:sta sen verran, että kyllä jokainen täällä voi lukea nämä kirjoitukset ja ymmärtää, miksi ADBA:lla ei enää ole paljoakaan painoarvoa. Ei se tarkoita sitä että ADBA:n rekisteripaperit ovat aivan roskaa, mutta tässäkin pitää olla tarkkana. ADBA:ssa rekisteröidään tänä päivänä kaikenmoista sekoitusta oikeana pittinä.

584] 2006-08-22

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Luulen tuon "aidot pitit vain jenkeistä" jutun juontavan siitä kun mitä kauemmaksi lähteestä siirrytään sen vähemmän on kyse enää siitä mitä alunperin oli.

Varmasti löytyy eurooppalaisia kasvattajia mutta kyllä monella (myös Amerikassa) on jo ihan omat meiningit eikä noilla ole mitään tekemistä alkuperäisen rodun kanssa.

Esim. Virosta ei vain voi saada amerikanpitbullterrieriä. Harmi vaan niin jotkut höhlät menevät tuohon vipuun varmaan vielä tänäkin päivänä vaikka on internetit ja veppisivut, joista saa tietoa ilmaiseksi.

Ihan sama juttu on muuten monen muun koirarodun kanssa.

585] 2006-08-22

Tuittu

(193.229.239.98)

hahaa! aivan hupijuttu on nämä mugglestonesin "pitit"!!!
29 tuumaa pään ympärys, rinnan ympärys 19 tuumaa....

586] 2006-08-22

Apbt

(213.250.81.2)

Niin, jostain syystä kaikille eri riitä se aito apbt. Pitää yrittää muuttaa sitä enemmän omaa mielikuvaa vastaavaksi. Tosi hämärää sakkia.

Samaa voi sanoa eräistäkin toimittajista - heillä on täysin vinksahtanut käsitys pitistä.

587] 2006-08-22

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Mihin on kadonnut "rednose pitbull" -ilmiö?

588] 2006-08-22

Apbt

(213.250.81.2)

Niin, tai pikemminkin Old School Real Red Nose -ilmiö. ;)

589] 2006-08-22

Pitlady

(213.243.153.220)

Mun mielestä red noset on kyllä nättejä, mutta en tajua miksi joku haluaa jalostaa pittiä kirsun värin mukaan. Eikös ne muut ominaisuudet ole tärkeämpiä.

590] 2006-08-22

Tuittu

(193.229.239.98)

OIH, red noset on kauniita..kieltämättä halajaisin rn, kun pennun otan...
kaunis tyttö petra kuvassa

596] 2006-08-22

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Miksi niitä kutsutaan Suomessakin nimellä "rednose"?
Eikö "punanenäinen" ole sama asia?

Rednoset on yliarvostettuja.
Ei siis huonompia kuin muut, mutta yliarvostettuja.

P.G.

978] 2006-08-30

Jääkuutio

(213.216.199.10)

Oulussa on taas satsi sekoituksia kaupan =(

Luinpahan tänä aamuna Kalevaa ja olin sylkästä aamuteeni rinnuksille kun luin ilmoituksen, joku kauppaa Amstaffi/Pitbull mix pentuja ruhtinaalisen 600 euron kpl hinnalla. Ilmotus ei sano montako pentua on kaupan. En laita tähän ilm. olevaa puh.nro, joku teistä todennäköisesti tietää/arvaa kuka/ketkä on asialla.
Elikkä heads up! voi kohta taas olla joku onneton kyselemässä mites sais rekattua koiransa...

981] 2006-08-30

Apbt

(213.250.81.2)

No tuo nyt ei ole mitään uutta. Jotain mätää on täällä Suomessa ja pahasti onkin. On se perkeles kumma kun pitää pennuttaa niitä sekarotuisia piskejä ja ilmoittaa niistä "pitteinä". Mutta on se ongelma muillakin roduilla, ei siinä mitään.

991] 2006-08-30

Workingdog

(84.231.151.3)

Todella älykästä toimintaa.

1026] 2006-08-30

Gamedog

(84.251.11.94)

Eiköhän nuokin seropit tuolla rahalla kaupaksi mene, ikävä kyllä. Ja pennun ostajat selittelevät tekemisiään että kun eivät jaksa etsiä oikeaa pitbullia. Huh huh.

1035] 2006-08-30

Jääkuutio

(213.216.199.2)

Oulu mix-pentue

Ihmetyttää vaan tuo hinta (600e) ei tarttis panna paljo lisää nii saa jo SKL:n rekkaaman rotukoiran?
Meinaa enemmän ku vähän närästää toi touhu , meinaan mun kaveri oli nii tohkeissaan siitä ilm. kun puhuin sen kanssa iltapäivällä.
Se polonen ei nähny suurinpiirtein muuta siitä kuin Pitbull ja hinnan. Ja rekkaripaprujahan ei sitten ole eikä tule!
Jouduin selittämään sille "rautalangasta" ettei niillä ole mitään tekemistä oikeiden pittien ja olden kanssa.8(
Olin nielasta kieleni ku as.om. ihmislapsi lurautti että niitä molempiahan on käytetty olden pohjana?! Oli kuulemma löytäny netistä jonkun kennelin sivut joilla tämä "helmi" oli kirjotettuna. Iik! sanon minä, en saanut puristettua saitin osotetta ulos ennen bussin lähtöä, joten se jäi hämärän rajamaille. Et silleen.

1044] 2006-08-31

Tuittu

(193.229.239.114)

Itsekään en ymmärrä tuollaista touhua.. Tämä tosin ei ole ainut laatuaan tapaus Suomessa; on olemassa hemmo joka on "kasvattanut" pitti-amstaffi miksejä 8 vuotta! Veikkaanpa ettei niissä enää kovin paljoa sitä pittiä oo jäljellä jos on ollutkaan..

Eri asia on sitten jeesustella että miksi ihmiset ostaa näitä koiria.. No miksi nyt yleensä joku koiran haluaa! Ei niitä kaikkia kiinnosta että mitä rotuja sekarotuisessa oletettavasti on. Jos ilmoituksessa ei mainittaisi mitä rotuja pennuissa on, ei niitä menisi tapauksille jotka eivät rodusta ymmärrä mitään. Toisaalta 600 eurolla karsitaan niitä pahimpia ostaja ehdokkaita pois. Toivottavasti rekut päätyvät hyviin koteihin...Nämä pennut on kyllä luultavasti tehty aivan tietoisesti jotta saadaan rahaa. Mutta huomatkaa positiivinen asia: ilmoittaja EI VƒITƒ KOIRIEN OLEVAN PITTEJƒ vaan kertoo että ne ovat sekarotuisia!

1185] 2006-09-05

Gamedog

(84.251.11.94)

Olen eri mieltä - ihmiset nimenomaan ostaa tuollaisen koiran siksi että siinä luullaan olevan pitbullia. Siksihän tämäkin hlö näitä koiria trokaa. Ja kaupaksi tuntuu menevän. Niin kauan kuin näitä ostetaan, niin kauan niitä tehdään, eli ihmiset hoi! Silmät auki ja lopettakaa tuo seropi-pittien osteleminen!

1200] 2006-09-05

Esanahka

(212.149.191.233)

No ne kyllä vaan virallisesti on pitbulleja, että itkut pois vaan gamedog. ;) Jotkut van tykkää muhkummasta ja toiset pienemmistä. Keneltä se lopulta on pois, jos joku haluaa kasvattaa isompaa linjaa?

Niin ja kun kysyin tästä 10 vuoden trokaamisesta ja pennuttamisesta, niin vastattiin että paskapuheisiin ei kannata kiinnittää huomioita. Kuulemma 5v sitten yksi pentue on heiltä tullut. <3 <3 *love* oih.

1202] 2006-09-05

Gamedog

(84.251.11.94)

^ ^ Tuota noin... onkohan tämä viesti nyt ihan oikeassa ketjussa?

Isompi linja - jos se on sama kuin seropi-pitti niin kyllä se on silloin pois kaikilta aidoilta piteiltä. Sehän on sama kun joku tekisi esim. dobberi-dalmis-risteytyksen ja sanoisi että nämä on pilkullisia dobbereita, mutta ihan oikeita. Ei ne ole. Ja tämä olisi erittäin väärin aitoja, rekisteröityjä dobbereita kohtaan, kuin myös dalmiksia kohtaan.

Kuvassa aito dobermanni. :)

1204] 2006-09-05

Esanahka

(212.149.191.233)

Miten se on pois "oikeilta" piteiltä? ;)Jos tämmöinen muhku xl-malli on tullut vuosien aikana ja niitä esim. jenkeissä kasvatetaan varmaan yhtä paljon kuin gamelinjaakin.

No loppujen lopuksi aivan sama minulle, jauhaminen on vaan kivaa. ;)

Kuvassa Arsenalin toppari !

1207] 2006-09-05

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Ystäväni osti hiljattain paperittoman lappiksen venäjältä. Kuten kuvasta näkyy niin aitohan se on.

1209] 2006-09-06

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Hehe hehe toi on aika paha! Onks toi niitä taistelukoiria?

1211] 2006-09-06

Gamedog

(84.251.11.94)

Se on pois oikeilta piteiltä koska on väärin kutsua pitiksi sellaista joka ei pitti ole.

Ja tämä kutsumasi "xl-muhkumalli" on syntynyt 1-2 sukupolvessa, eikä sellainen kasvu ole koiralle mahdollista. Ja tiedoksi vielä sekin, että tätä xl-crossia ei moni kasvata, ei edes jenkeissä.

1212] 2006-09-06

Gamedog

(84.251.11.94)

Pallogrilli: ystäväsi koira on eri komea. :)

1213] 2006-09-06

Apbt

(213.250.81.2)

PG! Onko kaverin koira samalta kasvattajalta kuin tämä koira? ;) LOL

1214] 2006-09-06

Bonefish

(128.214.205.4)
*galleria*

Niistä muhkupiteistä: ilmestyivät näyttämölle tosiaan nopeasti ja ikään kuin tyhjästä. Amstaffeiltakin vei 50 vuotta kehittyä nykyisenlaisiksi, leveäpäisiksi, 30-40 kg painoisiksi, minkä lisäksi moni niistä, jos vedettäsiin kaikki löysä pois, olisi arviolta 5 kg kevyempi. Että miten ihmeessä parissa sukupolvessa saatiin aikaiseksi 50-kiloinen pitti, muka, kun ei niistä aiemmin ollut kukaan kuullut ja 30-kiloisiakin koiria pidettiin harvinaisen, poikkeuksellisen isokokoisina. Eivätkä nekään olleet leveitä ja raskastekoisia. Mysteeri? Vai onko...

1219] 2006-09-06

Gamedog

(84.251.11.94)

Niin, olihan kuuluisa Gr Ch Maydaykin (kuvassa) 32 kiloinen, ilman olematta mikään muhku tai XL, erittäin sopusuhtainen, normaali pitbulli. Mutta se on eri asia kuin 40-60 kiloinen jättipää ruttuturpa mastiffi-pitbull-sekoitus. Tämä ei ole mysteeri, vaan nämä ovat mastiffi-pitbulli-sekoituksia.

1222] 2006-09-06

Bonefish

(128.214.59.234)
*galleria*

Näinhän se on todellisuudessa.

1225] 2006-09-06

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Apbt: voi olla! Luulen, että on eri linjaa kuitenkin =)

Olen minäkin joskus nähnyt suurehkon pitin, mutta
ei se ruumiin rakenne siitä mihinkään kuitenkaan muutu. Pitin kyllä tunnistaa.

Joku joskus tämän vertauksen keksi...
Onko viereisessä kuvassa "XL-mäyräkoira"?

1270] 2006-09-07

Pompom

(82.215.206.23)

Voihan sakemannikin näyttää oikealta sakemannilta, mutta sitä sekään ei ole ilman rekisteripapereita..!

1271] 2006-09-07

Apbt

(213.250.81.2)

^ ^ Pompom puhuu painavaa puhetta.

1283] 2006-09-07

Pitlady

(213.243.153.220)

Pallogrilli, mun mielestä toi on ihan aito XL-mäykky! ;)

Pompom, mistäs sä tänne pamahdit? Tyyppi puhuu asiaa!

1287] 2006-09-07

Esanahka

(212.149.191.233)

Tuo on Basset Hound hölmöt ! =D

1291] 2006-09-07

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Esanahka on kingi!
Esanahan vitsit on parhaita!
Jatka Esanahka samaan malliin!

1292] 2006-09-07

Esanahka

(212.149.191.233)

Kiitos Pallo, säkin oot aika söde. <3 ;)

1363] 2006-09-12

Bullhead

(88.112.73.1)

Jos väärällä ihmisellä on väärä koira (paperillinen tai ilman papereita) on jälki aina ikävää. En haluaisi syyttää erityisesti paperittomien koirien omistajia "huonoiksi" ihmisiksi.. kaikkea löytyy ja kaikista roduista.

Paperiton ei aina tarkoita sekarotuista. Ei vaikka kuinka niin haluaisin tai haluaisitte. Monia rotuja ei saa rekisteriin esim. jos emä tai uros ei täytä tiettyjä terveys vaatimuksia tai tapahtuu ns. vahinko pentua jota ei haluta rekisteröidä. Se onko hyvä tai huono, että edellämainittuja pentueita syntyy onkin jo toinen juttu (huono juttu), haluan vain tuoda esiin sen tosiasian, että paperiton ei aina suoraan ole sekarotuinen.

Piteistä tarkemmin eli asiaan.. Mitäs tapahtuu, jos ja kun tällainen paperiton pitti tulee ja löy kaikki hienot paperilliset "sukupuu hienostelijat" taakanvedossa? Eikö pitti ole työkoira? Onko silloin väliä kaiken maailman sukupuista, jos koira on hyvä työkoira? Vain tuloksillahan pitäisi olla merkitystä, kun kyseessä on työkoira! Vai pilataanko tämäkin rotu sillä, että ruvetaan tuijottelemaan sukupuita kuin näyttelypiireissä ikään?
Olen ollut monessa mukana ja varsinkin rekikoira harrastajista muutama hyvä sana. Siellä ei tuijoteta papereihin vaan ainoastaan tuloksiin hyvä juoksija on hyvä juoksija ja silloin hyvä husky.
Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen koirarotu on sekoitus eri rotuja eli kaikki koirat ovat tavalla tai toisella sekarotuisia.
Paperittomuus on myös huono asia varsinkin kun koira on väärissä käsissä ja käyttäytyy huonosti ja vielä ilmoitetaan pitiksi. Näitä öykkäri ihmisiä tosin löytyy kyllä joka rodusta niin paperillisten kuin paperittomienkin hihnojen päästä.

Itselläni on pittijä kaksi toinen papereilla ja toinen ilman. Paperiton pittini on selvästi parempi taakanvedossa, voimavedossa ja riippumisessa... kaikeksi harmikseni paperiton pittini on vielä tyypillisemmän pitin näköinen (kuvia katseltu netistä satoja ja livenäkin pittejä tiirailtu).. nämä tosiseikat pistävät miettimään.. onko ne paperit se onnen lähde. Itse arvostan työkoiria ja koska paperiton pittini on sellainen henkeen ja vereen,hellittämätön, taistelutahtoinen , työmyyrä (toisen laiskan sutjakan "aidon" pitin luovuttaessa) olen heittänyt papereiden merkityksen, ainoana oikeana tienä, romukoppaan.

Ei ole koiraa pelkästään papereihin katsomista (tulokset kuitenkin tärkeimmät).

1364] 2006-09-12

Gamedog

(84.251.11.94)

Pilalle menosta: Amerikanpitbullterrieri ei ole mennyt pilalle, vaikka "sukupuita on tuijoteltu" satojen vuosien ajan. Apbt on ylivertainen koirarotu kaikkiin muihin verrattuna, oli kyse sitten työkoirista tai näyttelykoirista. Aito, alkuperäinen, upea koira.

Työkoira-tuloksista: Eihän kyse ole suorituksista tai tuloksista vaan koirarodusta! Amerikanpitbullterrieri on amerikanpitbullterrieri vain ja ainoastaan jos se on rekisteröity kunnollisessa paikassa ja sukupuu on puhdas.

Kvartsikellokin on tarkempi kuin Rolex, ei se tarkoita sitä että Rolex olisi huono. Päinvastoin, kaikki tietävät mikä on Rolex ja arvostavat sitä.

Zirkoni on tasalaatuisempi kuin aito timantti, ei se tarkoita sitä että aito timantti olisi huono. Päinvastoin, zirkonia väheksytään ja kaikki arvostavat aitoa timanttia.

Sama pätee amerikanpitbullterrieriin. Aito, rekisteröity amerikanpitbullterrieri on harvinaista herkkua, kaikki sellaisen haluaa, mutta harva jaksaa nähdä vaivaa ja sellaisen itselleen hankkia.

1365] 2006-09-12

Esanahka

(212.149.191.233)

Jee! Hienoa tekstiä, pisti naurattamaan tuo että apbt on ylivertainen koirarotu kaikkiin muihin verrattuna. Mitä helvettiä tuo tarkoitti vai oliko se ylpeän omistajan leikkimielistä kehua? ;)

1366] 2006-09-13

Jermu

(62.237.186.90)

Bullhedin aatoksissa on toki oma lokiikkansa mut kyll siinäki järjenjuoksus on umpikujans.

Kokemukse syväl rintaäänel voin kertoo et jostain kumman syyst tietty koiranomistajatyyppi ensin puolihualimattomast hankkii koiran ilman rotua ja iliman dokumentteja. Vaakakupiss tuntuu ilmeisesti ostohetkellä enempi painavan suatavuus, hellppous ja kukkaro kuin se et koira olis puhdasrotunen.

Samane koiranmistaja alkaa jälkijättöisesti sit leipomaan täst paperittomasta ja dokumentoimattomasta koirasta täysveristä ja oikeastaan rotukoiraakin aidompaa rotukoiraa. Sanojen helistyksi ja selityksii ei säästellä, lopulta omistaja alkaa itsekki uskoo asiaansa. Tämä pontevuus ku löytyis ostohetkellä!

Väkevä totuus on kuiteski se että kyll kasvattajan täytyy olla melkose ahne paskiainen jos säästää pari kymppiä ostaja kustannuksella jos ei pentuja rekisteröi. Ite asiassa tuo selitys on kyl nii kehno että kyl siinä on isommat syyt jos koiraa ei ole rekisteröity. Isompu syy on vaikkapa se et pentueen vanhemmat ei oo rekisteröity, joiden kohdalla esitetää tietty sama kysymys.

Osaakos Bullhedi kertoo mitä hyötyy on jättää pentue rekisteröimättä? Tuleekos pennuista joteski parempii? Ainaskaan pitbullien kohdalla tämä ei ole toiminnu viimosee 150 vuoteen...

1367] 2006-09-13

Jermu

(62.237.186.90)

Lukaseppas muutama Richard Strattonin kirja niin tiät miten ylivertane rotu pitbulli on. Mualla, merel ja ilimas!

1368] 2006-09-13

Gamedog

(84.251.11.94)

Esanahka: amerikanpitbullterrieri ON ylivertainen rotu kaikkiin muihin koiriin verrattuna, tästä en ala sanan peistä taittamaan. Tällä foorumilla kirjoittelevat ihmiset ovat asiasta 100 % samaa mieltä, senkin voin luvata. Lisäksi samaa mieltä on tuhansia ja taas tuhansia aidon apbt-koiran omistajia ja harrastajia ympäri maailman. Mikään muu koirarotu ei omista näin jaloja ja aitoja sukupuita, minkään muun koirarodun historia ei ole näin ylväs, mikään muu koirarotu ei ole näin täydellinen joka suhteessa. Amerikanpitbullterrieri ON MAAILMAN PARAS KOIRAROTU!!!

1369] 2006-09-13

Workingdog

(84.231.151.3)

En väitä vastaan.

1370] 2006-09-13

Apbt

(213.250.81.2)

Gamedog pläjäytti kissan pöydälle niin sanotusti. Totta joka sana.

1371] 2006-09-13

Nannopatu

(84.250.50.96)

Noooh, yhtä lailla saksanpaimenkoira-ihmisten mielestä heidän rotunsa on paras jne. ;) Makuasia.

1372] 2006-09-13

Jääkuutio

(213.216.199.10)

Muuten by the way täällä pohjosessa on joltain nyt "pudonnu" amstaffi pois pentujen nimestä ja tarjolla on amerikan pitbullpentuja 600 eurolla laaki(oli taas ilm. Kalevassa) Että kiva kiva...

1373] 2006-09-13

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Täytyykin ostaa kaikki!

1374] 2006-09-13

Pallogrilli

(85.131.124.1)

Ensin pennutetaan ja sitten laitetaan ilmoituksia lehtiin. Ja sitten koiran rotukin vielä muuttuu... Näin toimii todellinen huippuluokan NERO =)

Ja Nannopadulle tiedoksi. Pitti on paras ja se ei ole mielipideasia!

P.G.

1378] 2006-09-13

Tuittu

(193.229.239.114)

"Muuten by the way täällä pohjosessa on joltain nyt "pudonnu" amstaffi pois pentujen nimestä ja tarjolla on amerikan pitbullpentuja 600 eurolla laaki(oli taas ilm. Kalevassa) Että kiva kiva..."

Jos toi todella on sama tyyppi niin voihan perkele! Törkeetä touhua.. Ei sekarotuset mennyt niin kokeillaan nyt sitten josko pitti imuttas.. =(

1380] 2006-09-13

Pitlady

(213.243.153.220)

Pitti on paras, tämä ei ole mielipide vaan ihan puhdas fakta!!!

Ja tuo trokari pitäisi kyllä pistää kuriin... mutta se onnistuu vain niin että jengi ei enää ostaisi noita koiria.

1381] 2006-09-13

Esanahka

(212.149.191.233)

No vitsiähän te vaan väännätte, meinasin jos luulla että ihan tosissaan puhelette.

On kyllä säällittävää jos on kalevan ilmossa poistanut amstaffin nimen. Tuhma kundi.

PS. Anatolian paimenkoira ja bully kutta on parhaita ja jaloimpia koiria ikinä niinq ! =D

1383] 2006-09-13

Bullhead

(88.112.73.1)

Ensiksi amerikan pitbull terrieri on eri asia kuin pitbull.. itse isossa ameriikassa pitbull nimeä kantaa tietyntyyppiset koirat .. (näin ainakin ameriikan ystäväni kertoi ja itsekkin amerikan suurlähetystössä työskennelleenä olen tähän asiaan törmännyt)... eipäs siis omita pitbull nimeä ihan kokonaan amerikan pitbull terriereille... Eli jos joku myy pitbullia ei se tarkoita, että hän myy amerikan pitbull terrieriä ( tämä asia on myös TIETENKIN tuotava julki pennun ostajalle!!!) ja ilmoitettava selkeästi ettei näille pennuille voi saada papereita.

Paperillinen amerikan pitbull terrieri on hyvä, hieno ja kaunis asia ja roduista tietenkin ylivertainen ;)...
Mielestäni työkoirarodussa on kuitenkin aina tärkeintä koiran tulokset ja luonne..(vastaus vain siihen liialliseen paperien tuijotteluun).. on todella sääli jos nämä paperittomat tulevat ja lyövät paperilliset siinä lajissa missä niiden tulisi olla maailman parhaita... sehän tarkoittaa vaan, että evoluutio kulkee eteenpäin..

että silleen...

1384] 2006-09-13

Bullhead

(88.112.73.1)

On olemassa rotuja joissa vaaditaan, että pentujen vanhemmilta on esim. lonkat kuvattu ennen kuin ne saa rekisteröidä. Jos vanhemmilla ei ole tarpeellisia papereita ei niitä voi rekisteröidä vaikka pentueen vanhemmilla olisi kuinka loistava sukupuu.
Tällaisia pentueita ei pitäisi tehdä, muta niitä tehdään ja se on osoitus siitä, että kaikki paperittomat eivät ole sekarotuisia.. Rahanahneutta?.. ehkä...ajattelemattomuutta?.. varmasti sitäkin.. tietämöttömyyttä?...no jaa.. syitä varmasti löytyy yhtä monta, kun pentuettakin.

En jaksa välittää onko jollain papereita tai ei.. pidän huolen omista asioistani.. enimmäkseen;)
Kannan suurempaa huolta suuremmista ja vakavemmista asioista (yhteiskunnan eriarvoisuus, nälänhätä, kasvihuoneilmiö)

et silleen....

1385] 2006-09-13

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

No haista nyt iso pieru amerikan ystäväsi kanssa! Tai kehota ainakin ystävääsi ottamaan asioista edes vähän selvää ennenkuin kertoo moista moskaa sinulle. Sietäsi saada potkut lähetystöstä.

Pitbull = amerikanpitbullterrieri eikä se siitä miksikään muutu.

1390] 2006-09-13

Bullhead

(88.112.73.1)

Itseasiassa ns. alamaailman tekemiä omia risteytyksiä kutsutaan myös pitbulleiksi (jenkeissä)... niistä koirista se huonomaine on pitkälti peruja.

Tämä keskustelu on samaa tasoa kuin, jos siperian husky ihmiset kieltäisi husky sanan käytön esim. alaskan huskylla.. (alaskan husky ns. todellisia rekikoiria ja juoksijoita, ylivoimaisia esim non stoppina käytävässä iditarot, maratoonikisassa, alaskassa)... tyyliin siperian husky = husky.

Rotu on amerikan pitbull terrieri, mutta pitbull ei ole mikään rotu vaan lähinnä nimike tietyn tyyppisille koirille (muodostunut myös lyhenteeksi kuvaamaan edellämainittua rotua).

Tässä asiassa minua oikeastaan kiusaa asenne miten ihmiset suhtautuu omiin paperillisiin pitteihinsä ja väheksyvät paperittomia. Paperittomissa on hyviäkin koiria ja minulla on yksi sellainen.. aivan sama onko sillä paperit tai ei.. se on hyvä taakanvetäjä (aikaisemmin kerroikin, että parempi kuin "aito" pittini)ja hyvin rodunomainen ulkonäöltään.. sekä aivan mahtava (ystävällinen, temperamenttinen, iloinen, rakastava) luonteeltaan. En todellakaan pidä paperitonta koiraani yhtään vähempää pittinä kuin paperillistani.. päin vastoin.. katsoipa sitten luonnetta tai rakennetta.

Minulle on lopulta aivan sama onko paperittoman koirana jossain geenimutkassa jotain "väärää verta".. koska se on kaikin puolin PITBULL isolla P... n. 26kg ja polvenkorkuinen.. katsoo noita joitain paperillisia koiria niin huh huh.. onneksi minulla on sentään pitin näköinen koira, olkoonkin paperiton. Eikä koirani paperittomuutta pysty kukaan toteamaan ainakaan ulkoisesta olemuksesta (niin on pitti) joten tässäkään asiassa en tarvitse papereita todistaakseni koirani olevan pitbull.

et silleen....

1394] 2006-09-14

Jääkuutio

(213.216.199.14)

Sulla on käynyt hyvä tuuri Bullhead, näin nyt syksystä immeisen jolla ei käynyt hyvä tuuri. Oli langennut ostamaan venäjän? tuonti "pitin" ja joutu lopetuttamaan sen jo n.10kk:n ikäsenä, se oli saanut jonku oudon kohtauksen ja käyny kiinni as. om. henk. velipojan tanskandoggiin(85kg uros) ilman mitään syytä.
Se tanskis uros on normaalisti ihan lehmänhermoilla varustettu, mutta veti herneen nenään tässä rähinässä... tiedätte lopputuloksen.
Ja ei, tuttuni ei ole ikinä kuullutkaan Sathysta tai ole jäsen, jos olisi ollut tätä todennäköisesti ei olisi tapahtunut.

1395] 2006-09-14

Bonefish

(128.214.189.47)
*galleria*

Olisko sulla Bullhead kuvia niistä koiristasi? Tai voitko yhtään vihjata mistä ovat kotoisin, minkä sukuisia tms. ja paljonko nykyisellään vetävät taakkaa. Ei tartte mennä yksityiskohtiin, mutta jotain edes lisäinfoa, kaikkien näiden ylen ihmeellisten asioiden sulattelemiseksi, kiitos.

1396] 2006-09-14

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Bullhead sekoilee... älä nyt ala sotkemaan huskeja ja pitbulleja

1397] 2006-09-14

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Ihan pakko nyt lisätä vielä tämä: eihän tässä väheksytä tai halveerata paperittomia koiria kyse on vaan eri asiasta. Pitbulli on yksi rotu, muita rotuja on n. 300-400 plus monirotuiset. Vain yksi näistä on pitbulli.
Ihan sama vaikka miten alkaisin kutsua lakelandinterrieri-mopsia patterdaleksi niin ei se patterdaleksi muutu. Ei muutu vaikka kaverini irlantilaisesta turskaperkaamosta kertoisi setänsä risteyttävän lakelandia patterdaleen joka päivä.
Pitteissä sama juttu, jos joku Suomessa (tai Amerikassa) alkaa kutsua omia paperittomia koiriaan pitbulleiksi niin eihän se koiria miksikään muuta, ei paremmiksi, ei huonommiksi tai edes pitbulleiksi. Varsinkaan pitbulliksi, joka on yksi pisimpään kirjallisesti rekisteröityjä koirarotuja.
Koirat on positiivinen juttu mutta jotkut koiraharrastajat ärsyttävät kyllä vietävästi. Miks helkkarissa täytyy kiusata tietyn rodun harrastajia alkamalla puhumaan ihan pehmosia siitä miten muutkin koirarodut ja risteytykset ovat tätä samaa rotua.

1406] 2006-09-14

Gamedog

(84.251.11.94)

Bullhead: Tuo "pitbull-tyyppinen koira" on aivan höpöjuttu, median keksimä iskulause. Pitbull on apbt on amerikanpitbullterrieri on aito, rekisteröity koira, jonka sukupuut ulottuu puhtaissa koirissa ja oikeissa rekistereissä satojen vuosien päähän.

Pitbull-tyyppi on mm. Kennelliiton ja FCI:n puolustuskeino siihen, että pitbullia ei voi rekisteröidä FCI:ssä, koska se ei ole koirarotu. Kumma kyllä tästä ei-koirarodusta on kehitetty mm. bullterrieri, staffordshirenbullterrieri, bostoninterrieri, amerikanstaffordshirenterrieri... lisäksi pitbullia on käytetty kehittämään rotuja kuten vanhaenglanninbulldoggi, patterdalenterrieri, jackrusselinterrieri ja monia, monia muita. On se kumma että näille ihmisille on kelvannut pitbulli, joka EI OLE KOIRATYYPPI, vaan koirarotu. Jos kiinnostaa, niin tarkempaa tietoa näistä saa SATHY ry.:n apbt-asiantuntijalta, yhteystiedot löytyvät www.sathy.fi ja SATHY Uutiset lehdestä.

Ja tiedoksi vielä ennen kuin eräät keksivät antaa nasevan vastauksen, että EI, pitbulli EI halua FCI:hin, sitä varten on kehitetty amstaffi.

Ei ole missään nimessä aivan sama onko koiralla paperit vai ei, jos koiralla ei ole papereita, se ei ole rotukoira, ja niin se vain on vaikka voissa paistaisi.

Jääkuutio: Se että tuttusi ei ole kuullut SATHY ry.:stä on ihan oma syy. Tämän päivän informaatiotulvassa jos pystyy pitämään silmänsä kiinni SATHYlta, on suorastaan sokea tai sitten vaan tyhmä. Ihmiset tiesivät SATHY ry.:stä jo 10 vuotta sitten, ennen Internetin valtakautta jne. Tiedäthän Sinäkin SATHYsta, eikä tämä nyt mikään elämää isompi juttu ole, menee vaikka sinne Internettiin ja laittaa Googleen hakusanaksi amerikanpitbullterrieri. Johan rävähtää! En ole siis vihainen sinulle Jääkuutio, älä ymmärrä väärin, ottaa vaan kaaliin nämä idiootit jotka väittävät että eivät tienneet mistään mitään. Onko pakko ensin toheltaa ja hankkia se koira ja vasta sitten ottaa asioista selvää? Sama koskee siis aivan kaikkea elämässä yleensäkin.

1411] 2006-09-14

Jääkuutio

(213.216.199.2)

En ota ihteeni Gamedog, itse asiassa olen kanssasi aika samaa mieltä. Sanon suoraan että se oli tämän immeisen omaa syytä, en kuitenkaan tiedä tarkkaan as.om. koira vainaan taustoja (oliko myyty mixinä/rescuena/ likka oli muuten vaan tyhmä...)sen tiedän että se oli itätuonti (venäjä/viro).
Valitettavasti joskus näyttää että jotku joutuu maksamaan tosi karvaat oppirahat.
Olen pitänyt tästä asiasta kolmannen asteen luennon tälle henkilölle, eli toivottavasti seuraava koiran hankinta menee paremmin.
P.S. En muuten minäkään tiennyt Sathystä, törmäsin nettisivuihin vahingossa etsiessäni tietoja ihan muusta koirarodusta, En muuten kadu sekunttiakaan sen jälkeen kun lukaisin Sathyn sivut ja löysin Oldet!!!!
todisteena tämä irvinaama 8P

1425] 2006-09-14

Nannopatu

(85.76.252.151)

\\\"Tämän päivän informaatiotulvassa jos pystyy pitämään silmänsä kiinni SATHYlta, on suorastaan sokea tai sitten vaan tyhmä.\\\" Niin tai asuu kehä III:sen ulkopuolella eikä omista nettiä. ;) Nim. pohjosesta kotoisin oleva

1426] 2006-09-14

Gamedog

(84.251.11.94)

Nannopatu, kirjoitin näin: \"Ihmiset tiesivät SATHY ry.:stä jo 10 vuotta sitten, ennen Internetin valtakautta jne.\"
Eli ei se netti tai asuinpaikka ole mikään este tiedon etsimiselle. Jotenkin kummasti ihmiset hankkivat aitoja pittejä itselleen SATHY ry.:n avustuksella jo 1980-luvun lopussa ja 1990-luvulla sekä 2000-luvulla, ihan ilman Internettiä ja suuri osa näistä ihmisistä asuu sen susirajan pimeämmällä puolella, kuten allekirjoittanutkin.

1427] 2006-09-14

Pauld

(62.142.12.72)
*galleria*

Asun itse kehä III:n ulkopuolella eikä se ainakaan ole mikään este tiedonsaantiin.

Tuo netin puuttuminen on aika paha mutta kai sitä nyt voi mennä vaikka kirjastoon lainaamaan kirjoja? Joissakin kirjastoissa on jopa SATHY Uutiset -lehtien irtonumeroita.

En nyt kommentoi ollenkaan paperittomia koiria mutta aneemista tiedonhankintaa kylläkin.

1433] 2006-09-14

Bullhead

(88.112.73.1)

Ensiksi.. en millään lailla yritä sanoa, etteikö amerikan pitbull terrieri olisi täysin oma ja yksittäinen rotunsa. Kyse on lähinnä lyhenteestä pitbull joka ei yksin omaan ole amerikan pitbull terrieristä käytetty sana.

Kuvia yritin jo laittaa, mutta ei onnistunut (koneeni ei avannut tiadostoja),, yritän myöhemmin uudelleen..

Tuloksista.. tänä kesänä paperiton pittini veti kaverin vanhaa fiestaa.. paljon se sitten on vetona... vaikea sanoa. Paperillinen pittini on vielä sen verta nuori ettei sen tuloksista voi eikä kannata vielä puhua katsotaan (tosin tiedän jo nyt ettei siitä koskaan tule vanhemman koirani veroista, koska luonteesta vaan puuttuu se jokin viimeinen yrittämisen tahto.. siitä tulisi hyvä terapia koira;))

Mistä tulleet minulle.. oikeastaan tosta paperittomasta pitistäni en tiedä mitään ostin/pelastin sen n.1.5v (nyt 3.5v), kun se oli huostaan otettu joltain "juopolta".. sillä on esim. poskissa ikuiset arvet siitä, kun sen kuonoa oli pidetty sidottuna tod. näk. rautalangalla.. minulla sen verran (15v) kokemusta koirista ja niiden kouluttamisesta, että uskaltaiduin ottamaan tän kyseisen koiran ja hyvin on asiat alkaneet rullata.. alussa oli jotain pieniä ongelmia (lähinnä toisia koiria kohtaan ja tietynlaisia ihmisiä), mutta nyt menee ja todella hyvin... kaikkea ne rajat ja rakkaus teettää.. koira on oikeastaan ihan huippu... tää nuori paperillinen pittini on alabamasta (en ole itse hakenut vaan minulle tuotu)eräästä kennelistä (jonka nimeä en koe tarvetta mainita).. ja ihana koirahan se on , mutta sellanen laiskan sutjakka sohvalla makoilija...

Tosta taakenvedosta vielä. Sitä täällä treenataan ja ehkä tullaan joskus kisoihinkin... se kisoihin tulo kiinnostaa aina vain vähemmän, kun näitä kirjoituksia lueskelee..
jos tullaan niin tullaan sitten vaikka kaikkien kiusaksi.

et silleen....

1434] 2006-09-14

Pitbull

(84.249.182.78)
*galleria*

Se on suomeksi amerikanpitbullterrieri, ei "amerikan pit bull terrieri", "american pitbull terrieri", "amerikan pitbull terrieri" tms.

Pitbull on lyhenne amerikanpitbullterrieristä.

1435] 2006-09-14

Gamedog

(84.251.11.94)

Bullhead: Koiria on erilaisia. Ei voi eikä pidä vetää johtopäätöksiä kahden koiran perusteella.

Tervetuloa SATHY-toimintaan mukaan, kisoihin pääsee osallistumaan rekisteröidyn koiran kanssa. Kiusamielellä ei kannata tulla, SATHYssa on mukavaa ja reilua porukkaa.

Pitbull: näin on.

1436] 2006-09-14

Bullhead

(88.112.73.1)

En olisi kyllä tulossa kenenkään kiusaksi vaan yleensä tarkoitin, että paperiton koirani varmaan ärsyttäisi muita.. ei niin, että me ketään tahallamme kiusattaisiin.

Ai kisoihin ei sitten pääse kuin paperilliset pitit??

1439] 2006-09-14

Gamedog

(84.251.11.94)

Paperittomat koirat eivät ketään ärsytä.

SATHY ry.:n voimavarat on keskitetty rekisteröityihin, amerikkalaisperäisiin työkoiriin, kuten yhdistyksen säännöissä lukee (saatavilla mm. PRH:sta). Tästä syystä ja jäsenten pyynnöstä tapahtumiin pääsee rekisteröidyn SATHY-koiran kanssa, lisää tietoa tästä esim. SATHY Expo sivuilla:
http://expo.sathy.fi

1442] 2006-09-14

Bullhead

(88.112.73.1)

tarvitsee vissiin perustaa yhdistus joka on vähän vapaamielisempi.. missä tärkeintä on tulokset eikä paperit.
Paras koira voittakaan.. oli paperit tai ei.

1443] 2006-09-14

Apbt

(213.250.81.2)

Hyvinpä on toiminut tää ainut ja alkuperäinen jo yli kymmenen vuotta, että ei tässä muuta tartteta eikä haluta.

1445] 2006-09-14

Gamedog

(84.251.11.94)

Bullhead: kuten jo kirjoitin, niin SATHY ry.:n voimavarat on keskitetty rekisteröityihin, amerikkalaisperäisiin työkoiriin. Ei ole kyse vapaamielisyydestä tai tiukkapipoisuudesta, vaan yhdistyksestä, joka on perustettu tiettyjen koirarotujen harrastajien tarpeeseen.

SATHY ry.:n voimavarat / resurssit on keskistetty rekisteröityjen SATHY-koirien asioiden ajamiseen ja toiminnan järjestämiseen näiden koirarotujen harrastajille.

Yritäpäs mennä SKL näyttelyyn patterdalenterrierin kanssa, ei onnistu ei. Työkoirille jotain, näyttelykoirille jotain.

1450] 2006-09-14

Jonnad

(62.142.33.41)
*galleria*

SATHY on kyllä tosi tiukkapipo, eikös juu! :o) Senhän näkee kun tapahtumissa ihmisillä on niin kivaa, kukaan ei vinoile toiselle, kukaan ei puukota selkään, kaikilla on mukavaa... että kyllä siitä on ihmiset kuulkaa tiukkapipoisuus aika kaukana! Olen ollut mukana koirameiningeissä 1980-luvulta alkaen (jep, olen jo aika vanha...) ja on pakko sanoa että SATHY on todella mukava yhdistys. Missään muualla en ole nähnyt tällaista positiivista ja reipasta henkeä, iloista meininkiä ja kivoja ihmisiä.
En tässä nyt enempää pidä puheita mutta sanon sen vaan että joka ei tätä tajua ei ole sitten ole tainnut missään SATHY tapahtumissa koskaan käydäkään.

1457] 2006-09-15

Bonefish

(128.214.205.6)
*galleria*

Samaa mieltä edellisten kanssa, ettei siinä ole mitään ihmeellistä tai epäreilua, että Sathy-tapahtumat on tarkoitettu Sathy-rotuisille koirille. Tämähän on ihan yleinen käytäntö koiramaailmassa. Saksanpaimenkoiraliitto järjestää toimintaa saksanpaimenkoirille, Suursnautserikerho suursnautsereille, jne.jne.jne. Näin se vain menee.
Sitäpaitsi Sathy-tapahtumissa on aiemmin nähty myös paperittomia koiria, ei niitä ole kukaan yrminyt eikä niiden läsnäolo ole kenellekään paiseita aiheuttanut. Sen kertominen, että paperiton sekarotuinen ei ole sama asia kuin amerikanpitbullterrieri ei myöskään ole mikään asennekysymys vaan pelkkä tosiasia.
Bullheadille kiitokset tiedoista. Kyselin siksi, kun onhan tähtitieteellisen harvinaista, jos taustoiltaan täysin tuntematon pitbullin näköinen koira onkin loppupeleissä parempi pitti kuin aito, linjajalostettu työkoira. Että siinä uskossa, toivossa ja harhaluulossa ei kannata Keltaisesta Pörssistä paperitonta pittiä hankkia, ei niitä pentuja ole maailmaan saatettu sen jalommassa tarkoituksessa kuin silmissä siintävien euronkuvien innostamana. Mistään vanhempien työkoirasaavutuksista puhettakaan.
Mielestäni, Bullhead, myös teet kovin rohkeita johtopäätöksiä kovin vähäisen kokemuksen ja ohuen todistusaineiston pohjalta. Sinulla nyt on koiriesi suhteen tällainen kokemus. Jollakulla muulla voi olla toisenlainen. Ja koirat tosiaan ovat yksilöitä. Siksi yritinkin kysellä paperillisen nysveröpittisi suvusta, mutta jos et tahdo siitä kertoa, niin ymmärrän kyllä.
Valitettavasti nyt kiire estää jatkamasta juttua pidempään, seuraavalla istunnolla sitten, jos asiaa riittää.

1460] 2006-09-15

Sathy

(194.157.127.83)
*galleria*

Tässä keskustelussa tuntuu menevän rotu-, rekisteröinti- ja yhdistyskäsitteen monilla vähän sekaisin.

Jos mahdollista niin jatkakaa keskustelua osin alla olevan topicin mukaan.

Lukekaa tästä linkistä lisää asiaa Sathy ry.:sta, koirista ja tapahtumista.

1578] 2006-09-19

Pitlady

(213.243.153.220)

Moi buddyt, aika vihaista jengiä liikkuu näköjään täällä suomalaisilla eri forumeilla. Olin kyllä itse Expossa ja kivaa oli! Ja nyt kun on juttuja lueskellut ristiin rastiin niin selvähän se että jokainen fiksu tajuaa kuka se pölvästisakki on.

Mutta asiaan, oli mulla sitäkin. :)

Bonefishin kanssa olen täysin samalla linjalla. Mun mielestä on todellakin erittäin jees että SATHY-tapahtumat on SATHY-koirille. Mikäs siinä nyt niin kamalan omituisen kummallista on?? Sama kun kysyttiin Expossa rokkareita ja rekkareita, ja sitten oli niitä lisenssivetoja. Mun mielestä olis suorastaan omituista jos näitä papruja ei kysyttäisi.

Bullheadille haluan sen verran kommenttia laittaa että aikapa vähään infoon omat tietosi perustat. Kannattaa sinnitellä vielä parikyt vuotta ja jatkaa sitten tätä kirjoittelua forumeille, eikös juu. Pakko myöntää että olen itse tehnyt jotain aika lapsellisia juttuja menneisyydessäni, enkä ole niistä mitenkään erityisen ylpeä. Mutta en olekaan koskaan puhunut mitään läpiä päähäni piteistä, sen verran sanon omaksi defenceksi.

Ja nyt PEACE! Mun pitin menkat on Kisapäiville just ohi, että katotaan mitä kisataan jos kisataan. :) Jääkuutiokin on vissiin sinne änkeämässä. :)

1583] 2006-09-20

Jääkuutio

(213.216.199.14)

Jääkuutio sulaa ja mököttää ihan kotona kun ei päässyt Expoon!#8[ Yrittää Kisapäiville vaikka ilman koiraa, todennäköisesti saan salamaniskun ja joku puu kaatuu lenkillä niskaan just ennen Kisapäiviä, mutta ainakin yritetään... 8P

1584] 2006-09-20

Jonnad

(62.142.33.41)
*galleria*

Yrittänyttä ei laiteta, eikös sen niin mene. :o)

1586] 2006-09-20

Pitlady

(213.243.153.220)

ƒlä mökötä Jääkuutio. :) Kisapäivillä sitten nähdään ja ihmetellään.
Odotan parhaillaan että pääsis jo likan kanssa juoksemaan Rajikseen, tarttee selvästi liikuntaa tuo. Kotona on jo kaikki lelut lähes päreinä, paitsi vanha tuttu boomerpallo ja pari kongia. Että tekemisen puutetta.

6272] 2007-09-10

Jake

(213.216.199.26)

SATHY on tiukkapipojen tyyssija kun ne ei tykkää että paperiton koira on aito pitbull:( nyyh nyyh

Ihan niin kuin joku muu ROTUjärjestö hyväksyisi paperittoman koiran, turha mun on tuota Raikulia lähteä viemää näyttelyyn tai ajokokeisiin, vaikka tasan tarkkaan tiedän että se on puhdasverinen suomenajokoira, on sentään vanhemmat omasta häkistä eikä venäjältä.

ihme kitinää...

6306] 2007-09-10

Apbt

(213.250.81.2)

Jake puhuu asiaa.

Vastaa aiheeseen Paperittomat seropi-pitit, klikkaa tästä.

© www.sathy.fi
Suomen amerikkalaisperäisten työkoirarotujen harrastajayhdistys ry.